tirsdag 19. november 2013

Arbeid med tema "Bukkene Bruse"


Siden vi startet i praksis har jeg og Marianne jobbet med "Bukkene Bruse". Vi ønsket å jobbe med et tema slik at vi kunne ha noe som gikk igjen hver dag som vi kunne tilføre. Grunnen til at vi valgte å jobbe med bukkene bruse er fordi det er kjent for oss, og vi fant det på engelsk. 

Hver dag har klassen "storytime". Dette går under "english home language" på timeplanen. Da vi observerte mrs.Gabier den første uka, jobber hun med gullhår og de tre bjørnene. Hun hadde en mappe med dette eventyret, som besto av forskjellige måter å jobbe på som noen hadde utviklet for dem. Hun fortalte eventyret, og ungene gjentok forskjellige od og replikker i eventyret. Barna fikk tildelt hver sin rolle og spilte eventyret imens hun fortalte, de så på bildekort, og skulle si hva de husket fra eventyret. Det var faste ting som skulle skje hver dag for å gå videre med eventyret. Dette er fine måter å gjøre det på synes vi (men fastere rammer enn hva vi er vant til). Vi ser også at dette kan være noe vi kan ta med oss, fordi vi tror at det kan være lettere for mange å arbeide med eventyr, når man har noe så konkret å gå ut ifra. Kanskje kan det være en idé å sette forskjellige aktiviteter inn i en perm e.l. F.eks en bukkene bruse perm med aktiviteter som passer til dette eventyret osv. 

Altså, vi skal jobbe med "Bukkene Bruse" og ser at det er viktig for læreren å jobbe med språk. Det er altså viktig at vi gjør ting som ganske tydelig har språklæring i seg.
Vi har gjort forskjellige aktiviteter hver dag. Fortalt eventyret, tegnet, lekt leker og sunget sanger. Det har vært veldig utfordrene å jobbe med tema her. Hver dag får vi 40 min til å gjøre noe i "storytime". Hver dag må vi altså planlegge hva vi skal gjøre med 25 barn, som har med tema å gjøre. Jeg er vant til å få impulser underveis, følge ungenes initiativ, og gjøre litt av og til når det passer. Vi legger også til rette for å stimulere til videre lek. 
Vi har virkelig fått vridd hjernene våre for å komme på hva man kan gjøre med så mange, så aktive barn, så lenge, samtidig! Vi har også fått en veldig god trening i å planlegge i detalj, og skrive planer. 
Planen vår legger jeg ved her, så er det enklere å få en oversikt for å skjønne hva vi har gjort!

Ungene tegner troll;




Vi har skrevet om Olle Bolle sangen til engelsk (hvis noen lurer, så blir det "Åolli Båoilli")!



Planen vår for 3 uker med tema





Vokabular fra en film om "the thee silly goats bluff", som vi har vist til barna. Det er en app som kan lastes ned. Det er en slags parodi på "the three billy goats gruff!




-Sunniva

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar