Vi har sett på hvordan utetid og fysisk aktivitet organiseres på praksisplassen vår.
Utetia er kort, men inneholder mye aktivitet. Noen ganger legger ansatte til rette for aktivitet ved å be barna hoppe inni rockeringer og balansere på dekk o.l. De aktivitetene vi setter i gang ute, har virkelig bitt en hit (mariell blir kalt for "soccer boss" og barna roper etter at hun skal spille med dem når de kommer ut)! Uteområde i seg selv oppfordrer til grovmotorisk lek. Det er klatrestativ og ting til å balansere på. Sandkassa er tatt inn i klasserommet..
Selv om utetia er kort, og barna beveger seg lite inne, er de fleste veldig sterk motorisk.
Vi stiller spørsmål ved hvor innholdsrik utetida egentlig er i norske barnehager.. I norske barnehager er vi ofte mye ute, men det hender at en del barn ikke beveger seg like mye som vi ser her.
Inne i klasserommene her er det liten plass til å bevege seg, og det er mange barn. De er på skolen fra kl.8.15-12.45, så det konsentreres ikke om at de skal bevege seg, men lære mest mulig på denne korte stunden.
Vi vil også trekke fram at utetia (på 20min, fra de starter å gå ut, til de er inne igjen), er den tia på dagen hvor vi og barna kan være sosiale med hverandre, og hvor vennskap utvikles. Inne i klasserommet konsentreres praten om arbeidsoppgavene.
-Sunniva ( gjennom faglig diskusjon med de andre studentene)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar