onsdag 6. november 2013

Fysisk aktivitet og utetid

Utetia i norske barnehager har vært en del omdiskutert på utdanningen vår, og det har i senere tid vært stort fokus på fysisk aktivitet. Fagområde 3.2,"kropp, bevegelse og helse" i rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, sier også noe om at fysisk aktivitet er av betydning for utvikling av motoriske ferdigheter. Og at sosiale ferdigheter utvikles ofte gjennom kroppslig kontakt med andre barn.
Uteområdet på Lourier

Vi har sett på hvordan utetid og fysisk aktivitet organiseres på praksisplassen vår.
 Utetia er kort, men inneholder mye aktivitet. Noen ganger legger ansatte til rette for aktivitet ved å be barna hoppe inni rockeringer og balansere på dekk o.l. De aktivitetene vi setter i gang ute, har virkelig bitt en hit (mariell blir kalt for "soccer boss" og barna roper etter at hun skal spille med dem når de kommer ut)! Uteområde i seg selv oppfordrer til grovmotorisk lek. Det er klatrestativ og ting til å balansere på. Sandkassa er tatt inn i klasserommet.. 




Selv om utetia er kort, og barna beveger seg lite inne, er de fleste veldig sterk motorisk. 
Vi stiller spørsmål ved hvor innholdsrik utetida egentlig er i norske barnehager.. I norske barnehager er vi ofte mye ute, men det hender at en del barn ikke beveger seg like mye som vi ser her. 
Inne i klasserommene her er det liten plass til å bevege seg, og det er mange barn. De er på skolen fra kl.8.15-12.45, så det konsentreres ikke om at de skal bevege seg, men lære mest mulig på denne korte stunden. 
Vi vil også trekke fram at utetia (på 20min, fra de starter å gå ut, til de er inne igjen), er den tia på dagen hvor vi og barna kan være sosiale med hverandre, og hvor vennskap utvikles. Inne i klasserommet konsentreres praten om arbeidsoppgavene. 

-Sunniva ( gjennom faglig diskusjon med de andre studentene)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar