Neste semester skal vi ha matematikk på skolen, vi har
derfor sett litt på hvordan R-grade jobber med matematikk. Matematikk og
engelsk er det lærerne legger mest vekt på her nede, og det jobbes med dette
hver eneste dag, på ulike måter. VI har blitt fortalt at de må starte dagen med
matematikk, og det har de fått pålagt fra departementet. Etter en kort samling
hvor barna ber og synger sanger starter mattematikk undervisningen. Da må barna
si hele tallrekken, både forlengs og baklengs. De må også si hvilket tall som
f. eks er i mellom 5 og 7. Dette gjør barna i kor, mens læreren peker på
tallene på veggen. Første uken var vi forundret over at de gjorde dette hver
eneste dag, men nå ser vi at læreren (i allefall til meg (Kristine) og Mariell)
varierer undervisningen etter denne sekvensen.
Vi har f. eks sunget ti små apekatter i en seng, hvor barna
står på rekke, og et og et barn ”faller” ned.
Når barna har bordaktiviteter jobber noen barn med brikker
med forskjellige former og farger og må lage sine egne mønster.
Bordaktivitet hvor barna må jobbe med tall;
Barna sitter også på gulvet og legger ut tallrekken, og med å
legge tilsvarende antall korker ved siden av tallet.
Matematikkpuslespill;
Barna har også laget forskjellige former, slik som trekant,
rektangel og kvadrat ved hjelp av seg selv. Dette synes vi var en fin aktivitet
da barna også måtte samarbeide.
Barna blir også noen ganger plassert framfor en stol, og
læreren sier hvor barna skal stå i forhold til stolen. Eksempelvis bak stolen,
framfor stolen, under stolen osv. Dette gir barna erfaringer i plassering.
Læreren sier også at dette er en måte for henne å se hvor mye barna kan.
Barna har også fargelagt ulike former, og deretter klippet
dem ut og satt det sammen til en person.
Det hender også at barna må øve på å skrive både tall og
nummer. Barna får ikke lov å skrive blokkbokstaver, men må øve seg på å skrive
småbokstaver.
I følge Rammeplan for barnehagen skal barnehagen bidra til
at barna; ”opplever glede over å utforske
og leke med tall og former”. I løpet av barnehageåret skal barna også
utforske former og mønster, få erfaringer med ulike typer størrelser, former og
mål, samtidig som barna skal få erfaring med plassering og orientering. Vi ser
at vi har noe å lære av at lærerne på Lourier legger opp til matematiske
aktiviteter hver eneste dag, og at det kanskje ikke blir gjort i barnehagene i
Norge. På en annen side, så er vi mer opptatt av lek i norske barnehager, og at
matematikk kan bli en del av leken. Samtidig er matematikk mer en bare tall og
telling, derfor kan det være vanskelig å få øye på den matematikken som foregår
hver eneste dag i barnehager. Det foregår matematikk når man leker ”gjemsel”,
barna som må telle, og barna som må orientere seg i rommet for å gjemme seg. Vi
setter ord på størrelser igjennom eventyr og fortellinger. Man kan sammenligne
lengder på pinner man finner på tur, eller veie ulike steiner i fjæra. Barn er
ofte med i matlagingssituasjoner og barna får også der erfaringer med
størrelser og vekt. I tilegg er det flere voksne per barn i norske barnehager
slik at man får oftere satt ord på matematikk i hverdagssituasjoner, så fremst
personalet er bevisst på dette. Dette er naturlig nok ikke noe lærerne her har
kapasitet til å gjøre, derfor må de legge opp til undervisning gjennom
gjentakelser og til dels aktiviteter hvor barna får ”tenke” selv. Vi har
imidlertid observert at mange barn ikke kan forståelsen av tall, og at de
kopierer hverandre når de f. eks må skrive sine egne tall. Vi er allikevel
imponert over hvor mye dagen består av matematikk, og vi ser at vi absolutt har
noe å lære på denne fronten, og vi blir å ta med oss flere nyttige aktiviteter
hjem til de norske barnehagene.
- - Kristine
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar