fredag 22. november 2013

Matematikk i barnehagen


Neste semester skal vi ha matematikk på skolen, vi har derfor sett litt på hvordan R-grade jobber med matematikk. Matematikk og engelsk er det lærerne legger mest vekt på her nede, og det jobbes med dette hver eneste dag, på ulike måter. VI har blitt fortalt at de må starte dagen med matematikk, og det har de fått pålagt fra departementet. Etter en kort samling hvor barna ber og synger sanger starter mattematikk undervisningen. Da må barna si hele tallrekken, både forlengs og baklengs. De må også si hvilket tall som f. eks er i mellom 5 og 7. Dette gjør barna i kor, mens læreren peker på tallene på veggen. Første uken var vi forundret over at de gjorde dette hver eneste dag, men nå ser vi at læreren (i allefall til meg (Kristine) og Mariell) varierer undervisningen etter denne sekvensen.




Vi har f. eks sunget ti små apekatter i en seng, hvor barna står på rekke, og et og et barn ”faller” ned.

Når barna har bordaktiviteter jobber noen barn med brikker med forskjellige former og farger og må lage sine egne mønster.


Bordaktivitet hvor barna må jobbe med tall;


Barna sitter også på gulvet og legger ut tallrekken, og med å legge tilsvarende antall korker ved siden av tallet.


Matematikkpuslespill;


Barna har også laget forskjellige former, slik som trekant, rektangel og kvadrat ved hjelp av seg selv. Dette synes vi var en fin aktivitet da barna også måtte samarbeide.




Barna blir også noen ganger plassert framfor en stol, og læreren sier hvor barna skal stå i forhold til stolen. Eksempelvis bak stolen, framfor stolen, under stolen osv. Dette gir barna erfaringer i plassering. Læreren sier også at dette er en måte for henne å se hvor mye barna kan.


Barna har også fargelagt ulike former, og deretter klippet dem ut og satt det sammen til en person.




Det hender også at barna må øve på å skrive både tall og nummer. Barna får ikke lov å skrive blokkbokstaver, men må øve seg på å skrive småbokstaver.

I følge Rammeplan for barnehagen skal barnehagen bidra til at barna; ”opplever glede over å utforske og leke med tall og former”. I løpet av barnehageåret skal barna også utforske former og mønster, få erfaringer med ulike typer størrelser, former og mål, samtidig som barna skal få erfaring med plassering og orientering. Vi ser at vi har noe å lære av at lærerne på Lourier legger opp til matematiske aktiviteter hver eneste dag, og at det kanskje ikke blir gjort i barnehagene i Norge. På en annen side, så er vi mer opptatt av lek i norske barnehager, og at matematikk kan bli en del av leken. Samtidig er matematikk mer en bare tall og telling, derfor kan det være vanskelig å få øye på den matematikken som foregår hver eneste dag i barnehager. Det foregår matematikk når man leker ”gjemsel”, barna som må telle, og barna som må orientere seg i rommet for å gjemme seg. Vi setter ord på størrelser igjennom eventyr og fortellinger. Man kan sammenligne lengder på pinner man finner på tur, eller veie ulike steiner i fjæra. Barn er ofte med i matlagingssituasjoner og barna får også der erfaringer med størrelser og vekt. I tilegg er det flere voksne per barn i norske barnehager slik at man får oftere satt ord på matematikk i hverdagssituasjoner, så fremst personalet er bevisst på dette. Dette er naturlig nok ikke noe lærerne her har kapasitet til å gjøre, derfor må de legge opp til undervisning gjennom gjentakelser og til dels aktiviteter hvor barna får ”tenke” selv. Vi har imidlertid observert at mange barn ikke kan forståelsen av tall, og at de kopierer hverandre når de f. eks må skrive sine egne tall. Vi er allikevel imponert over hvor mye dagen består av matematikk, og vi ser at vi absolutt har noe å lære på denne fronten, og vi blir å ta med oss flere nyttige aktiviteter hjem til de norske barnehagene.
-         - Kristine 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar