Da har vi allerede vært
ei uke i praksis, og inntrykkene er så mange og sterke at det kommer til å bli
vanskelig å skulle beskrive dem i ett blogginnlegg. Vi hadde forberedt oss
godt, men man blir aldri godt nok forberedt for slike inntrykk og opplevelser. Sunniva
skrev i tidligere innlegg om hvordan de første dagene våre har vært, men jeg
har lyst å se litt på hvordan inntrykkene er ettersom dagene har gått har vi
blitt mye bedre kjent med både barn, voksne og opplegget på skolen.
Alle tre lærerne i Grade-R
har felles planlegging og har samme plan for hele året. Vi har fått sett
nærmere på planene deres, og de er meget grundig og detaljert i forhold til
planene i Norge. Her er det flere A4-sider med planlagte aktiviteter for hver
eneste dag. Det som er interessant og se er at lærerne utøver aktivitetene på
veldig forskjellige måter. Læreren i den klassen som jeg og Kristine er i
legger mye opp til å gjennomføre aktiviteter ute, og vi er ute i 45-60 minutter
om dagen. Sunniva og Marianne derimot, er maksimalt ute i 20 minutter om dagen.
Her nede går barnehageåret fra januar til desember. Vår lærer føler at barna har god kontroll på det dem skal kunne før de starter i 1. klassen. Derfor viker hun en del unna planen for at det ikke skal bli for kjedelig for dem. Her som dagen for eksempel, så ble barna veldig utålmodige når vi hadde matte på morgenen. Da tok hun dem med seg ut og la opp til løpe-, krype-, rulle- og styrkeaktiviteter. Dette synes vi var veldig bra med tanke på at de fikk gjøre noe annet, og ikke minst at de fikk være i fysisk aktivitet.
Her nede går barnehageåret fra januar til desember. Vår lærer føler at barna har god kontroll på det dem skal kunne før de starter i 1. klassen. Derfor viker hun en del unna planen for at det ikke skal bli for kjedelig for dem. Her som dagen for eksempel, så ble barna veldig utålmodige når vi hadde matte på morgenen. Da tok hun dem med seg ut og la opp til løpe-, krype-, rulle- og styrkeaktiviteter. Dette synes vi var veldig bra med tanke på at de fikk gjøre noe annet, og ikke minst at de fikk være i fysisk aktivitet.
Før vi dro ned var vi
alle veldig spente på hvordan og hvor fort vi kom til å få god kontakt med
barna med tanke på språket. Barna snakker engelsk på skolen, men uttalen er
veldig ulik fra den engelsken vi er vant med. Dette fører til at vi bruker mye
energi på å forstå og bli forstått. Men vi føler alle fire at dette bare blir
bedre og bedre for hver dag vi er her nede. Det samme gjelder det å bli kjent
med barna. Vi merket godt på slutten av uken at barna ble tryggere på oss, og
at vi ble en mer naturlig del av dagen. Barna er veldig nysgjerrige på oss og
vi får mange morsomme spørsmål. Uken som var har kun vært til observasjon og til
å bli kjent med barna, men nå skal vi ta mer ansvar i det faglige opplegget, og
gjennomføre flere aktiviteter i uken. Vi ser veldig frem til å tilføre dem noe
av det vi har lært, og erfare hvordan de opplever vår måte og gjøre ting på.
Vi har også lyst å
trekke frem rektoren ved skolen. Vi merket oss veldig snart at hun er en meget organisert
og flink rektor. Det er fantastisk å se hvordan hun får skolen til å gå rundt
med tanke på hvor få midler de har. Hun er en veldig god leder, med herlig sans
for humor og har alltid kontordøren stående åpen for både barn og voksne på
skolen.
Vi har uten tvil hatt
ei fantastisk, lærerik og annerledes praksisuke, og ser veldig frem til
fortsettelsen!
- Mariell
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar