mandag 11. november 2013

Første praksisuke!


Da har vi allerede vært ei uke i praksis, og inntrykkene er så mange og sterke at det kommer til å bli vanskelig å skulle beskrive dem i ett blogginnlegg. Vi hadde forberedt oss godt, men man blir aldri godt nok forberedt for slike inntrykk og opplevelser. Sunniva skrev i tidligere innlegg om hvordan de første dagene våre har vært, men jeg har lyst å se litt på hvordan inntrykkene er ettersom dagene har gått har vi blitt mye bedre kjent med både barn, voksne og opplegget på skolen. 


Alle tre lærerne i Grade-R har felles planlegging og har samme plan for hele året. Vi har fått sett nærmere på planene deres, og de er meget grundig og detaljert i forhold til planene i Norge. Her er det flere A4-sider med planlagte aktiviteter for hver eneste dag. Det som er interessant og se er at lærerne utøver aktivitetene på veldig forskjellige måter. Læreren i den klassen som jeg og Kristine er i legger mye opp til å gjennomføre aktiviteter ute, og vi er ute i 45-60 minutter om dagen. Sunniva og Marianne derimot, er maksimalt ute i 20 minutter om dagen.
Her nede går barnehageåret fra januar til desember. Vår lærer føler at barna har god kontroll på det dem skal kunne før de starter i 1. klassen. Derfor viker hun en del unna planen for at det ikke skal bli for kjedelig for dem. Her som dagen for eksempel, så ble barna veldig utålmodige når vi hadde matte på morgenen. Da tok hun dem med seg ut og la opp til løpe-, krype-, rulle- og styrkeaktiviteter. Dette synes vi var veldig bra med tanke på at de fikk gjøre noe annet, og ikke minst at de fikk være i fysisk aktivitet.






































































Før vi dro ned var vi alle veldig spente på hvordan og hvor fort vi kom til å få god kontakt med barna med tanke på språket. Barna snakker engelsk på skolen, men uttalen er veldig ulik fra den engelsken vi er vant med. Dette fører til at vi bruker mye energi på å forstå og bli forstått. Men vi føler alle fire at dette bare blir bedre og bedre for hver dag vi er her nede. Det samme gjelder det å bli kjent med barna. Vi merket godt på slutten av uken at barna ble tryggere på oss, og at vi ble en mer naturlig del av dagen. Barna er veldig nysgjerrige på oss og vi får mange morsomme spørsmål. Uken som var har kun vært til observasjon og til å bli kjent med barna, men nå skal vi ta mer ansvar i det faglige opplegget, og gjennomføre flere aktiviteter i uken. Vi ser veldig frem til å tilføre dem noe av det vi har lært, og erfare hvordan de opplever vår måte og gjøre ting på.















































































































Som nevnt i tidligere innlegg har skolen to måltid i løpet av dagen hvor det er frivillig om barna vil spise. I hovedsak er dette tenkt for de barna som ikke får mat før de kommer på skolen og som ikke har mat med seg. Men mange av barna som har mat med seg spiser også av skolens mat. Vi skjønner godt at de trenger ekstra påfyll med tanke på at matpakkene til de fleste inneholder loff med pålegg, potetgull og godteri. Det traff en veldig emosjonell sjel som meg veldig hardt å se delegleden til barna. Når de setter seg ned og skal spise matpakken sin deler de alltid med de som ikke har med seg mat.























Vi har også lyst å trekke frem rektoren ved skolen. Vi merket oss veldig snart at hun er en meget organisert og flink rektor. Det er fantastisk å se hvordan hun får skolen til å gå rundt med tanke på hvor få midler de har. Hun er en veldig god leder, med herlig sans for humor og har alltid kontordøren stående åpen for både barn og voksne på skolen.
Vi har uten tvil hatt ei fantastisk, lærerik og annerledes praksisuke, og ser veldig frem til fortsettelsen!
- Mariell

























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar